Slyším vás: Potřebujeme bezpečnou ulici

Bezpečná ulice znamená, že nebudeme muset mít strach z bezohledných řidičů ani ze zdrogovaných „závodníků“, že naše děti a naši senioři se nebudou muset bát vstoupit na přechod pro chodce.

Senátor má přístup k velitelům městské policie i policie ČR. Chci s nimi aktivně jednat o jejich přístupu ke kontrole dodržování zákona o provozu na veřejných komunikacích. Budu chtít, aby se soustředili na problémové úseky a trestali především riskantní a bezohledné chování, nikoli špatné parkování či drobné přestupky. V senátu budu podporovat a prosazovat taková opatření, která umožní, aby se příslušníci ve služebním poměru plně věnovali pouze policejní práci. Je nutné snížit byrokratické zatížení policie tím, že nezbytné administrativní a logistické zázemí budou zajišťovat civilní pracovníci. Policejní administrativa tak bude efektivnější a my budeme potkávat policisty tam, kde je potřebujeme – na ulici.

Bezpečná ulice také znamená, že naše děti se po ní mohou pohybovat, aniž by musely mít strach ze šikany a drobné kriminality, že se naši senioři nebudou bát otevřít, když jim někdo zazvoní u dveří, že si všichni budeme moci být jisti, když se ráno probudíme, že nás v noci nenavštívil bytový zloděj.

I tady vidím cestu ve větší aktivitě policistů, v jejich lepší vzájemné součinnosti a také v jejich lepší komunikaci a spolupráci s radnicemi. Společně můžeme identifikovat místa, na kterých hrozí největší nebezpečí. Společně můžeme také najít nejefektivnější způsob nasazení policistů. Za tím účelem budu prosazovat společné plány aktivit Policie ČR a městských policií s cílem odstranění duplicit a dosažení co nejefektivnějšího využívání kapacit. Je mi při tom jasné, že dobře a efektivně fungující policie musí být i dobře placená. Státní rozpočet není dokumentem, ke kterému by se vyjadřoval Senát, ale využívat všech svých kontaktů k poslancům, abych loboval za pravidelné navyšování platů policistů. Budu také usilovat o to, aby došlo k posílení pravomoci samosprávy při zajišťování veřejného pořádku.

Naše ulice bude bezpečná, když si budu moci zaparkovat auto a budu si jist, že jej na stejném místě a nepoškozené najdu nejen druhý den ráno, ale i za několik dní.

Vykrádání automobilů se u nás zjevně stalo výhodným zaměstnáním. Policii se daří objasnit pouhá 3% případů krádeží věcí z aut, v případě odcizení aut samotných je procento objasněných případů zhruba 10%. Především v prvém případě naráží policie na problém, který do značné míry přesahuje její kompetence. Jde o drobnou kriminalitu páchanou často mladistvými, lidmi drogově závislými a těmi, kteří patří k sociálně nepřizpůsobivým skupinám. Zde musí svou roli odehrát prevence v prostředí zranitelných skupin. Jako konzervativní politik nevěřím, že by tato pomoc měla spočívat v jejich neúměrném finančním zvýhodňování. Za nejdůležitější považuji vzdělávání znevýhodněných skupin a takové úpravy sociální politiky, které povedou znevýhodněné skupiny k potřebě zapojit se na trhu práce. V žádném případě však nepodpořím kroky, které by směřovaly k jednoduchým a diskriminačním řešením vůči celým skupinám.

Ke stažení v PDF - Bezpečnost.pdf 
 

Slyším vás: Potřebujeme méně hluku ve městě

Nadměrný hluk zásadním způsobem ohrožuje naše zdraví

Lékařské studie i dlouhodobé statistiky jasně prokazují, že hluk má škodlivý vliv na lidské zdraví. Je prokázáno, že výskyt takových chorob, jako je vysoký tlak, poškození srdce nebo snížení imunity stoupá se stoupající hladinou hluku, které jsme vystaveni. Hluk má také negativní vliv na naši psychiku. Způsobuje deprese, agresivitu, zhoršování paměti a snižování výkonnosti. Praha je místem, kde jsou obyvatelé vystaveni nebezpečím nadměrného hluku více, než na většině ostatního území republiky.

S nadměrným hlukem je možné bojovat

Odstranit z našeho života veškerý hluk není možné. Je jednou z cen, které platíme za své pohodlí, za rychlost, s jakou dokážeme cestovat, za služby, bez kterých se již neobejdeme. Musíme však dělat vše pro to, abychom hluk omezili. Na vysočanské radnici jsem aktivně spolupracoval s lidmi, kterým nadměrný hluk z nejrůznějších zdrojů komplikoval život, a dosáhli jsme při tom slušných výsledků. Jako senátor chci tuto aktivitu rozšířit na celý senátní obvod. Chci s vaší pomocí identifikovat zdroje hluku, který vás obtěžuje a odstraňovat je, nebo alespoň omezovat. Chci také aktivně ovlivňovat legislativu v této oblasti. Hluková zátěž musí být jedním z kritérií pro plánováno komunikací, výrobních hal i pro uvádění výrobků na trh. Budu velmi pozorně sledovat rozpracování a realizaci hlukových akčních plánů ministerstva dopravy pro naši část Prahy. Věřím, že se mi ke spolupráci na tomto poli podaří získat neziskové organizace i vás samotné.

Potřebujeme se lépe slyšet, potřebujeme si více naslouchat

Také naše politika je zatížena nadměrným hlukem. Hlukem, který se nevyznačuje pouze decibely, ale především všudypřítomnými prázdnými frázemi. Předvolební kampaň jistě výrazně zvýší jejich hladinu. Dlouhotrvající nadměrný hluk vede k poničení sluchu.  Dlouhotrvající zatížení hlučnými frázemi vede k občanské apatii. Jsem si jist, že vymanit se z takovéto apatie dokážeme pouze, budeme-li se spolu věcně bavit a budeme-li si pozorně naslouchat. Za sebe to mohu s plným přesvědčení slíbit a vás se k tomu pokusím zlákat. Jsem přesvědčený „topkař“ a otevřeně se hlásím ke „knížecím“ hodnotám. Pro své rozhodování v senátu však budu vždy považovat za podstatné to, co uslyším od vás.

Ke stažení v PDF - Hluk.pdf 

Slyším vás: Potřebujeme jasná pravidla pro developery

Chci budovat, ne jen kritizovat. Praha se musí dál vyvíjet a nabízet svým občanům nové možnosti bydlení. Nicméně to neznamená, že se může rozvíjet nekontrolovaně a bez jasných pravidel. Chci občanům Prahy nabídnout udržitelný rozvoj města, který vedle nových možností bydlení, bude pamatovat i na výstavbu potřebné infrastruktury a na prostor pro volný čas a veřejnou zeleň. Proto potřebujeme jasná pravidla pro nové developerské projekty.

Stanovím jasná pravidla pro jednání místních orgánů s developery

Jednou z příčin neuspokojivé situace v oblasti vztahu občanů a developerů představuje legislativní prostředí a nástroje, které místní úřady mají pro efektivní vyjednávání s developery. Bezohledné developery najdeme pouze tam, kde místní úřady nejsou schopny erudovaně formulovat, jak mají nové developerské projekty vypadat. Developeři jsou jako všichni podnikatelé, mají rádi jasná pravidla podnikání a svoje projekty pojímají ryze prakticky, t.j. na konci projektu chtějí skončit s výdělkem. Stavební zákon a územní plánování musí být v jednání s developery zásadní. Každý místní orgán musí mít možnost určovat, jaká jsou pravidla zástavby na jejím katastru. Pokud soukromý developer plánuje projekt, úředníci místních orgánů by měli dostat možnost investora zavázat k tomu, aby se podílel na nákladech na infrastrukturu, kterou noví obyvatelé budou využívat, např. postavil školku, případně se dohodnout na jiné formě příspěvku, např. v části projektu poskytnout sociální bydlení. Bez závazného kontraktu mezi developerem a místním úřadem by investor neměl dostat k žádnému projektu stavební povolení.

Projekty musí vhodně doplňovat místní komunitu a respektovat své bezprostřednímu okolí

Každý developerský projekt přináší nárůst počtu obyvatel, a tím pádem i větší dopad na místní infrastrukturu. Proto je důležitá spolupráce s developery, kteří si uvědomují, že ke svým bytům musí nabídnout i občanskou vybavenost. Mým cílem je vytvoření ucelené koncepce rozvoje a jasných pravidel pro developery, které by měly respektovat existující zástavbu. Nová výstavba bude možná jen když bude kapacitně vyhovovat infrastruktuře v dané lokalitě. Nové developerské projekty musí zároveň řešit výstavbu infrastruktury, předškolních a školních zařízení s dostatečnými plochami zeleně. Proto podpořím všechny rozumné developerské projekty, které přispějí ke zvýšení kvality života občanů Prahy. Slušným developerům budeme pomáhat, projekty těch špatných zastavíme.

Aktivně se zapojím do spolupráce s Magistrátem a se Středočeským krajem při plánování nové podoby našeho města a budu vystupovat v procesu projednávání nového územního plánu a dosud probíhajících změn

Územní plán je klíčový dokument pro každý kraj. Územní rozvoj Středočeského kraje a Prahy je pevně spjat, což se např. projevuje při plánování trasy Pražského okruhu. Stavební zákon, především ve své části o územním plánování však na tuto eventualitu nepamatuje. Budu proto usilovat o změnu stavebního zákona, tak aby lépe vyhovoval aktuální situaci každého kraje a respektoval rozdílnosti krajů v potřebách územního plánováno. Současný územní plán Prahy je již 15 let starý. Jeho původní podoba byla novelizována do takové míry, že dnes připomíná nepřehlednou smršt pravidel a nařízení, která již nevyhovuje dnešním potřebám Pražanů. Jeho nová podoba musí promítnout názory veřejnosti a odborníků. Nový územní plán musí jasně definovat co a kde se dá stavět, a kde se stavět prostě nesmí. Nový územní plán musí jasně definovat hranice Prahy, ale ve stejné době musí ctít skutečnost, že Praha je součástí České republiky, zejména jejího systému komunikací a hromadné dopravy.

Zapojení veřejnosti do rozhodování o rozvoji jejich města

Veřejné besedy s občany k novým projektům musí být samozřejmostí. Každá námitka musí být vyslyšena a pečlivě zpracována. Občané a občanské spolky se musí stát účastníci územního a stavebního řízení se stejnými právy jako developeři. Každý požadavek postavený na reálném základe musí být vyslyšen. Nové developerské projekty musí vyrůstat v prostředí vzájemného kompromisu, kde obě strany ctí práva těch druhých. Vždyť optimální řešení mezi sebou najdou pouze rovnocení partneři.

Ke stažení v PDF - Developeři.pdf